Bimini, szprycbuda, pokrowiec do łodzi
Bimini, szprycbuda, cabrio a może tenty dla jachtu czy do motorówki. Wszystkie te rzeczy łączy jedno, materiał z którego jet wykonane.
W tym odcinku chcemy zatrzymać się przy kwestiach tkanin i materiałów do wykonania, bądź we własnym zakresie lub na zasadzie zlecenia firmie która zawodowo zajmuje się szyciem takich zadaszeń, pokrowców, szprycbud czy bimini. Gdyż tkanina do uszycia cabrio jest kluczowa i jej dobranie nosi poważne konsekwencje na przyszłość.
Istnieje wiele dostępnych materiałów przeznaczonych do szycia tego rodzaju perseningów, niestety często spotykamy się z żeglarzami którzy skusili się na tak zwaną "okazję". Wydali parę złotych na materiał podobno typowy do namiotów. Zlecili uszycie bimini i po roku okazało że kolor wypłowiał a na głowę kapie bardziej niż na dworze. Koledzy żeglarze " Nie idźcie tą drogą" jak mawiał pewien klasyk ;). Tkanina do uszycia pokrowców, namiotów jachtowych czy bimini to bardzo specjalistyczny produkt o bardzo wysokich parametrach, a mianowicie ; Oddychająca, nieprzemakalna, odporna na promieniowanie UV, nie może się rozciągać w żadnym kierunku aby szprycbuda czy namiot na łodzi był równo naciągnięty. Każdy z wymienionych cech tkanin powinien być przebadany w laboratorium i w takim przypadku można mówić że tkanina spełnia jakieś postawione jej warunki. Jeżeli jedna z tych cech nie zostanie spełniona może się okazać że nasz cały wysiłek może iść na marne. Oczywiście wybierając materiał należy brać pod uwagę tyko te cechy które dla danego wyrobu są niezbędne. Np; jeżeli szyjemy sobie otwartą szprycbudę to oddychalność tkaniny nie będzie tak ważna jak przy pokrowcu na żagiel. Przy pokrowcu na żagle oddychalnoś tkaniny to kluczowy wskaźnik gdyż jeżeli tkanina nie będzie mogła oddać wilgoci z żagla to po jakimś czasie rozpoczną się procesy gnilne i żagiel pokryje się pleśnią lub grzybem. Pamiętajmy każda tkanina ma inne przeznaczenie i inne cechy, dlatego tak ważne jest abyśmy dobrze dobrali materiał do produktu. Najbardziej rozpoznawalna tkanina w przemyśle jachtowym to oczywiście SUNBRELLA . Pod każdym względem przewyższa całą konkurencję ! Materiały firmy Sunbrella posiadają wszystkie z podanych wyżej cech a co najważniejsze parametry podane przez producenta są trwałe. Fabryka tkanin do jachtów Sunbrella bada każdą partję towaru zanim ta opuści fabrykę, co daje gwarancję najwyższej jakości. Najbardziej popularnym materiałem na szprysbudę, daszek , bimini jest materiał Sunbrella Plus . Wodoodporna tkanina o bardzo szerokim zastosowaniu. Posiada gramaturę 320 g/m2 i jest oferowana w szerokości 152 cm rolka. Jest bardzo wytrzymała na rozciąganie we wszystkich kierunkach testowana zgodnie z ISO 13934-1 . Posiada umiarkowaną oddychalność na poziomie 2,5 l/m2/s zgodną z ISO 9237 a co najważniejsze jest odporna w bardzo wysokim stopniu na promieniowanie UF. Producent zapewnia zgodnie z ISO 105 B02 że odporność na UV w skali do 8 tkanina posiada 7/8 a więc jest to górny próg odporności . Tak samo wyglądają inne parametry tkaniny jak trwałość koloru 5/5 . Firma SUNBRELLA udziela na ten produkt 5 lat gwarancji co samo stanowi o klasie materiału.
Innym materiałem do obszywania żagli, szycia pokrowców i tentów jest Tkanina Sumbrella. Ma nieco inną specyfikację choć bardzo podobną jeżeli chodzi o wytrzymałość, rozciągliwość, odporność na promieniowanie czy stabilność koloru. Różnica pomiędzy Sunbrellą Plus a Sunbrallą polega na bardzo dużej oddychalności materiału. Jest to aż 29 l/ m2/s mierzone zgodnie z ISO 9237. Dlatego przeznaczony jest głównie do szycia pokrowców tentów i obszywania żagli. Sprwdza się również jako materiał na pokrowce. Duża oddychalność tkaniny powoduje że łódź zakryta plandeką z tej tkaniny nie zostaje zawilgocona. Materiał odprowadza nadmiar wilgoci poza pokrowiec pozostając przy tym bardzo dobrą osłoną przed deszczem.