Licznik - Wskaźnik poziomu wody, paliwa; jak działa
Analogowy Wskaźniki poziomu paliwa
Pomiar poziomu paliwa lub wody, zazwyczaj składa się z dwóch głównych elementów, nadajnika( w tym przypadku jest to pływakowy czujnik poziomu) w zbiorniku i tarczowy wskaźnik zamontowanej na desce rozdzielczej samochodu, maszyny lub łodzi. Nadajnik - czujnik poziomu, pełni rolę potencjometru lub „zmiennej rezystancji” i składa się w zależności od metody pomiaru. W naszym przypadku spotykamy się z pływakiem i dźwignią lub pływakiem i rurką magnetyczną, które zmieniają położenie w zależności od ilości paliwa w zbiorniku. Istnieją dwa podstawowe typy wskaźników paliwa w starszych samochodach: bimetaliczny wskaźnik oporu i magnetyczny lub ruchomy wskaźnik żelaza. Wewnątrz miernika bimetalicznego znajduje się mała cewka grzejna otaczająca pasek metalu, który składa się z dwóch części z innego metalu nitowanych razem. Po włączeniu zapłonu cewka grzewcza powoduje odchylenie bimetalicznego paska. Ruch tego paska jest następnie przenoszony na wskazówkę wskaźnika miernika. Taśma ugina się najbardziej, gdy w obwodzie elektrycznym wskaźnika paliwa nie ma oporu, a zbiornik jest pełny. Opór w obwodzie osiąga maksymalny poziom, gdy zbiornik jest pusty, co oznacza, że pasek nie zmieni swojego położenia, a w konsekwencji wskaźnik wskaże zero. Zaletą wskaźnika bimetalicznego jest to, że na odczyt wskaźnika nie ma wpływu żaden ruch paliwa w zbiorniku, gdy pojazd jest w ruchu. Z drugiej strony, ten typ wskaźnika jest wrażliwy na wahania napięcia akumulatora, dlatego zwykle do obwodu wskaźnika paliwa włączany jest oddzielny stabilizator napięcia, aby utrzymać stałe napięcie, a tym samym wskazania przyrządu.
Magnetyczny wskaźnik poziomu paliwa
Drugi typ wskaźnika paliwa, magnetyczny lub typu „ruchome żelazo”, można łatwo rozpoznać po tym, że jego wskazówka daje natychmiastowy odczyt po włączeniu zapłonu, podczas gdy wskaźnik bimetaliczny przesuwa się powoli do pozycji, gdy obwód jest aktywowany. Głównymi elementami miernika magnetycznego są dwa elektromagnesy, a miernik działa w następujący sposób;
Po włączeniu zapłonu prąd z akumulatora przepływa przez dwie cewki. To wytwarza pole magnetyczne, które działa na twornik, do którego przymocowany jest wskaźnik. Gdy zbiornik jest pełny i pływak jest podniesiony, opór w jednostce zbiornika jest wysoki. Prąd przepływający przez cewkę E (pustą) przepływa również przez cewkę F (pełną). Z tym że więcej prądu przepływa przez cewkę wskazującą że zbiornik jest pełen, co zwiększa pole magnetyczne działające na wskaźnik. W ten sposób zwornik jest ciągnięty w prawo, tak że wskaźnik wskazuje na F (pełną) stronę tarczy. Kiedy zbiornik zaczyna się opróżniać, pływak opada i opór urządzenia spada. W ten sposób więcej prądu przepływającego przez cewkę E ( pusty). Ponieważ przez cewkę F przepływa mniej prądu, jej pole magnetyczne jest słabsze, a zworka jest ciągnięta w lewo, tak że wskaźnik wskazuje w kierunku E (pusta). Wskaźnik poziomu paliwa działa tylko wtedy, gdy włącznik zapłonu jest włączony. Pobór prądu przez miernik jest tak niski (0,15 A), że nie powoduje znacznego ubytku prądu układu elektrycznego.
Przy montażu lub wymianie wskaźnika poziomu powinno się zwrócić uwagę na podstawowe parametry wskaźników. Wskaźniki poziomu posiadają oporność w zakresach 0-190 ohm i 240-33 ohm. Ponadto przy montażu wskaźników należy przeprowadzić kontrolę;
-Jeśli na wskaźniku poziomu nie ma wskazań, upewnieniu się, że w zbiorniku jest wystarczająca ilość płynu. Może się to wydawać bardzo oczywiste, ale łatwo jest przeoczyć.
-Sprawdzanie połączeń elektrycznych. W przypadku każdego typu urządzenia, dokładnie sprawdź obwód okablowania wskaźnika poziomu z instrukcją podłączenia załączoną do każdego wskaźnika lub do pobrania ze strony sklepu żeglarskiego Szopeneria.pl.