Malowanie dna farbą antyporostową
Można śmiało napisać, że tak samo jak zmieniają się pory roku tak samo żeglarze a właściwie właściciele żaglówek i armatorzy mają pewne prace do wykonania. Powtarzają się one wraz ze zmieniającą się pogodą. Oczywiście znam takich którzy nie wiele przy łodziach robią i łodzie pływają tyle że prędkości już nie takie a i wygląd łodzi trochę opłakany. Przechodząc do meritum zagadnienia. Malowanie dna łodzi farbami antyporostowymi lub jak kto woli farbami preciwporostowymi.
Każda z tych nazw prowadzi nas do drobnego wysiłku jaki należy wykonać w czasie przygotowania łodzi do takiego zabiegu. Cały proces zaczyna się podczas wyciągnięcia łodzi z wody już jesienią . Jeżeli wtedy nie poświęciliśmy odrobiny czasu na umycie dna z przywierających pąkli, wodorostów i nie zmyliśmy naniesionego osadu to pracy będzie więcej. Umycie dna po wyciągnięciu łodzi z wody to połowa sukcesu. Istnieje wiele preparatów do mycia dna łodzi, które pomagają całkowicie pozbyć się z podwodnej części dna wszystkich zanieczyszczeń stałych oraz organicznych takich jak porosty, drobne przywierające skorupiaki, pąkle, oraz bardzo trudne do usunięcia naloty. Firmy Sea-Line, Oliva, Yachticon, Owartol posiadają w swojej ofercie preparaty pomagające szybko i sprawnie pozbyć się większości z tych zanieczyszczeń. Jeżeli takiego czyszczenia nie przeprowadziliśmy pozostało nam zakasać rękawy i oczyścić dno przed malowaniem farbą antyporostową teraz. Będzie to nieco trudniejsze ale nie niemożliwe. Jednak najpierw musimy podjąć decyzję czy całkowicie zdejmujemy starą farbę antyporostową i nakładamy zupełnie nową powłokę , czy tylko odświeżamy i nakładamy następną warstwę. Ma to znaczenie ponieważ w inny sposób usuwamy całkowicie farbę antyporostopwą z dna łodzi.
- Do całkowitego usunięcia farby antyporostowej warto użyć preparatu do ściągania starych farb i antifoulingu Owatrol Marine Strip. Aplikacja preparatu jest prosta gdyż polega na naniesieniu grubej warstwy preparatu na całą powierzchnię dna łodzi. Następnie pozostawienie przez około 10 do 45 minut w zależności od grubości powłoki jaką zamierzamy usunąć. Preparat skutecznie penetruje warstwę farby powodując jej rozmięknięcie. Następnie ściągamy starą farbę antyporostową za pomocą szpachelki lub spłukujemy wodą pod ciśnieniem. W zależności od osiągniętego efektu czynność można powtórzyć. Dokładne instrukcja użytkowania Owatrol Marine Strip znajduje się na opakowaniu.
- Jeżeli przystępujemy do nałożenia kolejnej warstwy farby antyporostowej należy jedynie oczyścić dno z zanieczyszczeń i delikatnie przeszlifować starą farbę antyporostową . W tym celu najlepiej jest użyć szlifierki oscylacyjnej. Przy pomocy papieru o drobnej gradacji usuniemy z dna wszelkie zanieczyszczenia oraz delikatnie zmatowimy farbę antyporostową tak aby następna warstwa miała się do czego przyczepić . Pamiętajmy że podczas szlifowania starych farb antyoprostowych należy bezwzględnie zabezpieczyć drogi oddechowe przed pyłem i szkodliwymi substancjami. W zależności od wybranego rozwiązania nanosimy odpowiednią ilość powłok farby anyporostowej . Dobrą praktyką jest aby każda warstwa farby była w innym kolorze. Daje to gwarancję że warstwy farby przeciwporostowej są nakładane dokładnie i pokrywają całą powierzchnię dna równą jednolitą grubością. Farbę antyporoastową można nakładać jedną na drugą bez konieczności szlifowania w przedziałach czasowych określonych przez producenta farb w karcie technicznej.