Przejścia burtowe
Każdy żeglarz i motorowodniak nie raz musiał podjęć decyzję o przewierceniu kadłuba łodzi w celu odprowadzenia lub doprowadzenia nazwijmy to " Płynów" (wody zęzowej, wody szarej, ścieków, poboru wody do chłodzenia silnika, poboru wody do mycia i kąpieli, itd.) Jest to zawsze trudna decyzja, bo każda dziura w poszyciu jachtu to potencjalne miejsce kłopotów a wszystko co znajduje się poniżej linii wodnej to źródło przecieku. Nic bardziej mylnego! Stosując pewne zasady i kupując dobrej jakości przejścia burtowe nic nie grozi nam i naszej łodzi. Ogólnie można podzielić przejścia burtowe ze względu na rodzaj materiału z jakiego są wykonane. Najczęściej spotykamy się z przejściami burtowymi wykonanymi z PVC, stali nierdzewnej i rzadziej z mosiądzu. Jeżeli mam być szczery to poniżej linii wodnej nie powinno się stosować żadnych przejść wykonanych z tworzyw PVC. Plastik, bo tak ogólnie możemy nazwać ten rodzaj tworzywa. Szybko się starzeje, a co za tym idzie staje się kruchy, łamliwy i podatny na uszkodzenia. Proces postarzania dodatkowo wzmaga bardzo duża ilość promieniowania UV. Nie ma problemu, jeżeli wykorzystamy takie przejścia powyżej linii wody, nawet jeżeli coś się uszkodzi to mamy łatwiejszy dostęp.
Przejścia burtowe ze stali nierdzewnych, są bardzo powszechnie używane na większości jednostek pływających. Są trwałe i bezpieczne, odporne na uszkodzenia mechaniczne i wszystkie możliwe zanieczyszczenia i związki chemiczne. Przejścia burtowe wykonane z mosiądzu spotyka się rzadziej. Kiedyś używano je powszechnie i nadal można je spotkać w starszych jednostkach, ale ich cena przy produkcji stoczniowej przegrała z tańszą i bardziej wytrzymałą stalą nierdzewną. Budowa przejścia burtowego jest bardzo prosta. Duży szeroki kołnierz o wypukłym kształcie osadzony na gwintowanym elemencie przypominającym rurę. Gwint często znajduje się na całej długości, aby łatwiej dopasować odpływ do grubości poszycia łodzi. W zasadzie montując przejście poniżej linii wody, powinno się zaraz za przejściem zamontować dobrej jakości zawór odcinający. To tak na wszelki wypadek, kiedy będzie nam trzeba wykonać podczas pływania drobną naprawę można zamknąć zawór i gotowe. Produkowane są przejścia burtowe z króćcem na wąż. Konstrukcyjnie to takie samo przejście jak gwintowane tylko z zatoczonym zakończeniem do nasunięcia węża. Takie przejścia stosuje się raczej jako odpływy powyżej linii wody, gdzie nawet zsunięcie się węzą nie musi prowadzić do katastrofy. Każde przejście burtowe bez względu na materiał z jakiego został wykonany powinno montować się na odpowiednie kleje i uszczelniacze szkutnicze przeznaczone do takich celów. Jest to o tyle ważne, że nie każdy klej posiada odpowiednie parametry i w skrajnych warunkach może dojść do przecieku.