Zawleczki i przetyczki nierdzewne
Zawleczka nierdzewna, bądź jak kto woli przetyczka
Służy do zabezpieczenia sworznia przed wypadnięciem.
W łodziach żaglowych szczególnie ważny, a zarazem znienawidzony przez żeglarzy element wyposażenia jachtu. Zawleczka, to przeważnie zwinięty podwójnie cienki drucik ze sali nierdzewnej. Sprężysta spójna konstrukcja pozwala na zabezpieczanie wszelkiego rodzaju sworzni np; w ściągaczach napinających wanty,sztag. Zabezpieczają główne elementy jak oś masztu czy przegub bomu. Wszędzie tam gdzie na łodzi występuje jakiś rodzaj sworznia, zabezpieczenie stanowi mała z reguły nierdzewna sprężynka zwana zawleczką lub przetyczką. Oczywiście można spotkać wiele innych form zawleczek takie jak zawleczka rozginana, zawleczka sprężysta BETA.
Te zawleczki nie są tak popularne w środowisku żeglarskim. Zawleczka rozginana jest co prawda bardzo dobrym rozwiązaniem ale przy wyjmowaniu może sprawić trochę problemów i wymaga użycia narzędzia do jej usunięcia, co na jachcie może być niewygodne. Zawleczka BETA jest zbyt duża. Po przełożeniu zawleczki BETA można zauważyć, że po jednej stronie wystaje duża jaj część. Może być powodem uszkodzenia ciała przy poruszaniu się po jachcie a nawet rozdarcia żagli o ostre krawędzie. Zawleczka Beta może byś też łatwo usunięta poprzez przypadkowe wysunięcie,dlatego bardzo rzadko stosowana jest w żeglarstwie.
Zawleczki okrągłe nierdzewne wykonane są ze stalowego sprężystego drutu o małej średnicy. Wygląda podobnie jak powszechnie znane kółko do kluczy. Można spotkać zawleczki z przetyczką, czyli zagiętymi końcówkami ułatwiającymi włożenie zawleczki w mały otwór sworznia. Ta konstrukcja przetyczki jest obecnie bardzo popularna.