Zbiornik paliwa przenośne i stacjonarne do zabudowy
Każdy kto posada motorówkę lub jacht żaglowy wyposażony w silnik wie, że temat zbiorników do paliwa jest bardzo szeroki. Zdecydowana większość łodzi motorowych z silnikami zaburtowymi oraz żaglówek używa zbiorników mniejszych przenośnych o pojemnościach 10,12, 22 i 30 litrów są to zbiorniki o niewielkich gabarytach wykonanych z polietylenu. Są lekkie trwałe i łatwo je ukryć w ciasnych schowkach i bakistach małych łodzi wędkarskich, łodzi motorowych i jachtach żaglowych. Wszystkie zbiorniki do paliwa bez względu na pojemność posiadają korek z odpowietrznikiem oraz króciec lub szybkozłączkę umożliwiający nałożenie wężyka do poboru paliwa.
Oczywiście w Naszym sklepie żeglarskim Szopeneria.pl można zakupić całą linię paliwową do silników zaburtowych jak i poszczególne jej części; węże paliwa ,pompki do pompowania paliwa zwane gruszką, złączki i szybkozłączki do poszczególnych marek silników takich jak ; honda, suzuki, tohatsu, mariner, mercury, yamaha, parsun, selva. Ale wracając do zbiorników paliwa.
Następna grupa a właściwie rodzaj zbiorników paliwa to zbiorniki stacjonarne tak zwane zbiornikami do zabudowy. Są to zbiorniki o znacznie większych gabarytach i pojemnościach dlatego są montowane na stałe w jednostkach pływających. Wszystkie łodzie motorowe z silnikami zaburtowymi a na pewno te z silnikami stacjonarnymi posiadają takie zbiorniki zabudowane już w procesie budowy łodzi. Zbiorniki paliwa stacjonarne są w większości przypadków bardziej dopasowane do miejsca zabudowy i trudne do demontażu, dlatego posiadają trochę lepsze wyposażenie niż zbiorniki przenośne.
Prawdziwy zbiornik stacjonarny powinien posiadać otwór wlewowy 38 lub 50 mm z możliwością podłączenia węża wlewowego paliwa. Może być to sam króciec albo wyjście gwintowane, które daje większe możliwości nakręcenia kształtek końcowych ustawiających wąż wlewowy paliwa pod wygodnym do montażu kątem.
- Zbiornik paliwa powinien posiadać oryginalnie wyprowadzony króciec - przyłącze do poboru paliwa, zakończony wężykiem lub smokiem zasysającym paliwo z dolnych części zbiornika.
- Zbiornik paliwa powinien posiadać dodatkowe możliwości zamontowania niezależnego poboru paliwa w dolnej części zbiornika, powrotu lub odpowietrzenia w górnej części zbiornika.
- Zbiornik paliwa powinien posiadać możliwość zamontowania czujnika monitorującego poziom paliwa i większość zbiorników taki otwór posiada. Otwór jest znormalizowany i pasuje do sprzedawanych w sklepie żeglarskim czujników. Jest on oczywiście przy zakupie zaślepiony lub zakręcony zaślepką.
Zabudowa zbiornika stacjonarnego w łodzi to oczywiście bardziej złożona sprawa. Należy pamiętać że sam zbiornik paliwa to nie wszystko. Prawidłowo zamontowany zbiornik potrzebuje wiele elementów składowych takich jak wąż wlewu o średnicy 38 lub 50 mm zgodny z normą EN ISO 7840 A1 , Wlewy paliwa w zależności od miejsca montażu może być prosty lub kątowy. System odpowietrzenia zbiornika zamontowany w sposób uniemożliwiający zalanie przez wodę, jest to możliwe dzięki odpowiedniemu ułożeniu przewodu odpowietrzającego lub poprzez zamontowanie odpowiedniego syfonu lub wlewu. Węże doprowadzające paliwo do filtrów wraz z odstojnikami. Układ monitorujący poziom paliwa składający się z czujnika pływakowego oraz wskaźnika.
Kupując czujnik poziomu paliwa należy pamiętać aby posiadał tą samą oporność co wskaźnik i odwrotnie. W innym przypadku wskazanie nie będzie właściwe. Na rynku dostępne są czujniki poziomu paliwa oraz wskaźniki o dwóch opornościach ; 0-190 Ohm oraz 240-33 Ohm , Oba są równie dobre i skuteczne.