Darmowa dostawa od 100,00 zł

Instalacja ciepłej wody w jachcie i samochodze kempingowym

2020-02-06
Instalacja ciepłej wody w jachcie i samochodze kempingowym

Ponieważ temat prawidłowego dobrania pompy wody jest bardzo mocno poruszany na forach internetowych, zarówno tych żeglarskich jak i karawaningowych. Dostajemy bardzo dużo pytań i telefonów w jaki sposób prawidłowo dobrać i podłączyć pompę wody, bojler, zbiornik wody. Dlatego postanowiliśmy przybliżyć istotę całego układu instalacji wodnej z możliwością podłączenia bojlera ciepłej wody z wymiennikiem wody z silnika. Układ opisywany można stosować w łodziach i samochodach kempingowych - kamperach. Zaletą układu z odzyskiwaniem ciepłej wody z silnika jest taka, że zaraz po dotarciu do celu podróży możemy cieszyć się pełną zawartością bojlera z gorącą wodą.

Zaczniemy naszą przygodę od zbiornika wody 1.

- Zbiorniki wody 1.  dobierane są z reguły tak aby zmieściły się w schowkach już w czasie budowy jachtu lub samochodu. W przeważającej większości wykonane są z polietylenu, mogą posiadać kilka przetłoczeń na zamontowanie czujnika poziomu wody, odpowietrzenia, poboru wody i węża zasilającego. Dostępne są również zbiorniki stacjonarne bez takich przetłoczeń. Posiadają wówczas sporej wielkości otwór rewizyjny pozwalający na zamontowanie takich końcówek.

- Pompa wody ciśnieniowa 3. wraz z filtrem wody 2. Pompa wody SEAFLO, jest sercem całego układu wodnego i może dlatego prawidłowe dobranie pompy sprawia naszym klientom tyle problemów.

Przed zakupem pompy należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

- Jaki duży układ wodny pompa będzie zasilała?. Jeżeli w naszej łodzi - kamperze posiadamy jeden lub dwa punkty odbioru, to wydajność pompy może być zdecydowanie mniejsza. Przy bardziej rozbudowanym układzie możemy zastanawiać się nad zakupem pompy wody o większej wydajności. Pamiętać trzeba, że pompa może przepompować wodę o posiadanej wydajności lub mniejszą, ograniczoną poprzez przykręcenie zaworu - kranu. Wspominam o tym dlatego, że nie zawsze wydajność pompy równa się zużyciu wody. Ma to szczególnie znaczenie tam gdzie zbiorniki mają niewielką pojemność. Dobrze aby pompa posiadała na wejściu jakiś filtr wody zapobiegający zasysaniu ze zbiornika drobnych zanieczyszczeń. Dużo pomp ciśnieniowych posiada taki filtr wody w zestawie.

- Jakie ciśnienie powinna wytwarzać pompa wody ?. Bardzo ważne pytanie, gdyż od ciśnienia jakie wytwarza pompa zależy czy wszystkie składowe części instalacji wodnej na jachcie, samochodzie kempingowym wytrzymają ciśnienie wytworzone przez pompę wody. Należy pamiętać że każda część od węża po złączki wody a kończąc na kranie i bojlerze ciepłej wody produkowane są tak aby wytrzymały jakieś określone ciśnienie. jest ono podawane w danych technicznych produktu. Należy przyjąć że instalacja wody wytrzymuje ciśnienie najsłabszego ogniwa. W tym przypadku może być to kran, bojler a może źle dobrany wąż. Dlatego tak ważne jest prawidłowe dobranie ciśnienia pompy wody.

- Jaki układ sterowania pompą chcemy zastosować ?. zarówno w karawaningu oraz w budowie jachtów stosowane są dwa główne systemy sterowania pompą wody.

  • Układ z pompą wody ciśnieniową; Jak na rysunku poglądowym, gdzie pompa z wyłącznikiem ciśnieniowym utrzymuje cały czas zadane ciśnienie a jej załączenie następuje każdorazowo w momencie spadku ciśnienia wody.
  • Układ z kranami wyposażonymi w mikrostyki zwane elektrowłącznikami; Prosty w działaniu i stosowany w małych układach wodnych system. Pompa zostaje załączona każdorazowo przy odkręceniu kurka w kranie za pomocą małego włącznika, a po jego zakręceniu pompa zostaje wyłączona. Cechą tego układu jest jego stosunkowo niska cena. Pompa zanurzeniowa wody stosowana w takim układzie jest kilka razy tańsza od pompy w układzie ciśnieniowym. trzeba też wspomnieć że pompa zanurzeniowa pracuje ciszej gdyż jest pompą odśrodkową a jedyną częścią poruszającą się w takiej pompie to wirnik.

Akumulator trakcyjny 4. Bateria przystosowana do głębokich rozładowań. Tu nie będziemy się szeroko zagłębiać. Ważne aby układ elektryczny w tym akumulator był odseparowany od układu akumulatora startowego silnika. W czasie długiego postoju może dojść do całkowitego rozładowania akumulatora i problemem będzie odpalenie silnika łodzi lub samochodu.

- Bezpiecznik 5. Najważniejsze jest bezpieczeństwo. W przypadku instalacji elektrycznej ważne jest aby dobrze dobrać rodzaj zabezpieczenia. w tym przypadku dobrze sprawdzają się tradycyjne bezpieczniki topikowe.

- Wyłącznik 6. dodatkowym i doraźnym zabezpieczeniem może być zamontowanie w układzie elektrycznym pompy wody wyłącznika. Może służyć odcięciu zasilania na pompę w wielu przypadkach.

  • podczas nieobecności na łodzi lub w samochodzie
  • podczas nocy gdzie pompa nie musi pracowań
  • w trakcie przemieszczania się

- Zbiornik wyrównawczy ciśnieniowy 7. Zbiorniki wyrównawcze stosowane w układzie pompy ciśnieniowej wody mają do spełnienia dwa główne cele. Powodują że pompa załącza się z mniejszą częstotliwością i nie następuje tak zwane migotanie pompy oraz ciśnienie w całym układzie jest bardziej wyrównane. Jest to bardzo ważne w mniejszych instalacjach gdzie jest mało wody w układzie. Dochodzi do sekwencyjnego załączenia pompy co bardzo źle wpływa na trwałość styków w wyłączniku ciśnieniowym i może doprowadzić do jego uszkodzenia poprzez wypalenie styków. Dlatego tak ważne jest, aby stosować zbiorniki wyrównawcze ciśnieniowe w każdej instalacji gdzie montowane są pompy wody ciśnieniowe.

- Bojler ciepłej wody 8. Jest to specjalnie zaprojektowany zbiornik wody z zamontowaną wewnątrz wężownicą służącą jako wymiennik ciepłej wody. Ma on na celu odzyskanie ciepła z pracującego silnika spalinowego i ogrzanie wody w bojlerze. Wymiennik ciepła ma sporą powierzchnię oddawania i ogrzanie wody następuje bardzo szybko. Bojler oczywiście posiada grzałkę elektryczną i po dotarciu do celu podróży można podłączyć zasilanie z sieci. Co do grzałek i jej mocy to mała uwaga; niektóre mariny i pola kempingowe posiadają nowoczesną instalacje elektryczną i Moc doprowadzona do gniazdek jest mocno ograniczona. projektując instalację elektryczną dobierajmy  moc urządzeń tak aby nie powodowało to możliwości przegrzania instalacji. Obecnie dostępna moc grzałek w bojlerach firmy ATI Di Mariani SRL to 550 W, 850W, 1250 W. Bojler ciepłej wody posiadają termostat którym można regulować temperaturę wody ale ta opcja dostępna jest tylko dla grzania grzałką 230V .

- Wyłącznik 9. Jak każde urządzenie elektryczne tak i bojler powinien posiadać możliwość szybkiego wyłączenia. Dlatego dobrze aby w instalacji uwzględnić wyłącznik dla bojlera.

- Silnik spalinowy 10. w tym przypadku jest to jedno ze źródeł ciepła jakie powinniśmy wykorzystać do ogrzania wody w naszym bojlerze. Aby maksymalnie przyśpieszyć działanie wymiennika wody w bojlerze należy podpiąć wężownicę do małego obiegu wody.

 

Zaufane Opinie IdoSell
4.89 / 5.00 700 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2025-01-14
WSZYSTKO PRZEBIEGAŁO SPRAWNIE I BYŁO ZGODNE Z OPISEM.
2025-01-07
Jak zwykle cały proces obsługi profesjonalnie i sprawnie
pixel