Luki, okna, bulaje jachtowe
Każdy żeglarz wie, jak ważna jest wymiana powietrza w pomieszczeniach jachtu. Wszechobecna wilgoć, niekoniecznie przyjemne zapachy schnących sztormiaków i butów. Zapachy z kuchni i łazienki. Wszystko na kilku metrach kwadratowych powodują, że wietrzenie pomieszczeń staje się koniecznością, obowiązkiem a może walką o przetrwanie na tygodniowym rejsie po Mazurach. Wietrzenie jachtu można przeprowadzić w prosty sposób, otwierając jeden z luków pokładowych. W większych jachtach spotyka się okna otwierane lub uchylne bulaje w zależności od rodzaju zabudowy montowane w burtach lub kokpicie. Oprócz dużej ilości światła dziennego dostarczają po otworzeniu bezcenne dla życia świeże powietrze. Zdecydowana większość producentów wyposażenia pokładowego GEBO, LEWMAR. VETUS, TRIMETużywa do produkcji luków i bulajów anodowanego aluminium. Jest to bardzo popularny stop wykorzystywany w budowie okuć i osprzętu żeglarskiego. Szczególnie właściwości stopu aluminium wykorzystuje się w produkcji masztów, luków, okien o najwyższej jakości.
Anodowanie aluminium; Inaczej zwane anodowym oksydowaniem, służy elektrolitycznemu utworzeniu na powierzchni określonego materiału powłoki tlenku glinu. Stosuje się do tego roztwór kwasu siarkowego, chromowego bądź szczawiowego, jednakże przede wszystkim stosowany jest kwas siarkowy. Aluminium w procesie anodowania zyskuje większą twardości powierzchniową i odporności na korozję wyższą niż warstwa powstająca w sposób naturalny. Nadaje jednolity wygląd powierzchni i nie zatrzymuje brudu. Szybą w postaci płyty ze szkła akrylowego uzupełnia się ramę luku tworzącą świetlik dachowy lub w przypadku montażu na burtach okno lub bulaj. Szkło akrylowe to nic innego jak szkło organiczne zwane potocznie pleksi, plexiglas, lub pleksa. Plexiglas jest nazwą handlową nadaną przez jednego z producentów tworzyw sztucznych w postaci płyt. Spotyka się równie dobre płyty o innych nazwach Altuglas, Oroglas, Acrylon, itd. Wszystkie stosowane wypełnienie luków posiadają;
- Duża przezroczystość w zakresie światła widzialnego
- Odporność na działanie promieni ultrafioletowych
- Łatwość obróbki, tworzywo ma właściwości termoplastyczne
- Możliwość odnowienia warstwy w procesie polerowania
Grubości płyt akrylowych do produkcji luków mieści się w przedziale 10 lub 15 mm. Wszystkie pozostałe części, w tym zawiasy i uchwyty, są również wykonane z materiałów nierdzewnych. Uszczelnienia wykonywane są z bardzo elastycznej uszczelki z gumy silikonowej. Dostępne są również w wybranych firmach powłoki malowane proszkowo na dowolny określony kolor RAL, podobnie jak przezroczysty, brązowy i zielony akryl. Luki jachtowe nie mają ani jednego zaczepu mogącego uchwycić linę lub uszkodzić żagiel. Gładkie i zaokrąglone kontury ramy gwarantują bezproblemowy dostęp zarówno członkom załogi, jak i ocierającym się żaglom. Włazy, luki, bulaje powinny być przymocowane do płaskiej powierzchni z maksymalną tolerancją 1 mm. Zapewni to szczelność i prawidłowe działanie uszczelek. Prawidłowy montaż ma szczególne znaczenie dla luków bez kołnierza mp; Luk VETUS PLANUS. Wiele producentów wraz z lukami oferuje Systemy montażu typu; ramki maskujące, żaluzje, oraz moskitiery.