Darmowa dostawa od 100,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

ROLKA KOTWICY, CO TO JEST I JAK STOSOWAĆ

2022-11-26
ROLKA KOTWICY, CO TO JEST I JAK STOSOWAĆ

ROLKA KOTWICY, CO TO JEST I JAK STOSOWAĆ

Posiadając własny jacht, łódź motorową lub zwykłą łódkę wiosłową, staramy się przygotować całe wyposażenie do pływania tak, aby można samemu obsłużyć ją podczas rutynowych czynności wykonywanych przez sternika. Zaopatrzyć w odpowiednią ilość i wagę kotwic, dobrać odpowiednio długie liny do kotwiczenia i krótsze liny do cumowania. Dobrze aby cumy posiadały na końcach pętle, ułatwia to obłożenie cumy na knagach i polerach cumowniczych. Liny kotwiczne powinny być długie i zapewniać odpowiednie zaczepienie kotwicy o dno. Z reguły przyjmuje się że długość takiej liny wypuszczonej z kotwicą to trzykrotność głębokości. Przy większych jednostkach stosuje się na końcu liny łańcuch obciążający, pomaga wbić się kotwicy w dno. Wszystkie takie usprawnienia pomagają w pływaniu i powodują, że pływanie jest przyjemnością. Dodatkowo warto pomyśleć o elementach wyposażenia łodzi jakim może być rolka do opuszczania kotwicy – Rolka kotwicy.

CZYM JEST ROLKA KOTWICZNA ?

Rolka do opuszczania kotwicy, jest elementem umożliwiającym łatwe uwolnienie się kotwicy z miejsca w którym jest zamocowana na jachcie. Z reguły jest to dziób łodzi. Przy łodziach wędkarskich stosuje się również rolkę kotwicy na rufie. Prowadnica kotwicy może mieć bardzo różne kształty dopasowane do kotwic jakie obsługuje. Inny kształt ma rolka do kotwic jachtowych Bruce, Delta, a inny do kotwicy wędkarskiej Rzecznej River lub Grzybek. Wszystko zależy od konstrukcji kotwicy i miejsca montażu rolki do opuszczania kotwicy – Anchor roller

JAKA ROLKA KOTWICY ?

Każda jednostka pływająca jest inna, posiada inny kształt i potrzebuje innej kotwicy. Dlatego trudno jest jednoznacznie określić jak rolkę do kotwicy potrzebujemy do naszej łodzi. W pierw powinniśmy zastanowić się jaką rolę powinna spełniać.

Przy łodzi wędkarskiej może wystarczyć podstawowa rolka do prowadzenia liny kotwicznej, zamontowana na dziobie, służąca jedynie opuszczeniu kotwicy. Opuszczając kotwicę po rolce nie niszczymy krawędzi łodzi i ochraniającej je odbojnicy. Osoby czytające tego bloga z pewnością wiedzą o czym mowa. Podczas opuszczania liny kotwicznej po burcie łodzi dochodzi do przetarcia gumy chroniącej burtę i następuje jej przetarcie a w rezultacie spadnie z burty.
Przy łodziach motorowych – motorówkach, rolka dziobowa kotwicy jest jej miejscem gdzie jest zamontowana podczas pływania a opuszczana jedynie podczas kotwiczenia. Rolka kotwiczna powinna być dopasowana do kotwicy i mocniej trzymać ją w uchwycie. Podczas płynięcia na fali nie dochodzi do podskakiwania kotwicy i uderzania o kadłub. Dobrze aby rolka była nieco pochylona do przodu ułatwiając kotwicy wysunięcie się z rolki podczas kotwiczenia.
Przy jachtach żaglowych jest to jeszcze bardziej skomplikowane – Rolka, prowadnica kotwicy, powinna umożliwiać mocne trzymanie kotwicy podczas pływania na dużej fali. Łatwe uwolnienie kotwicy podczas kotwiczenia. Być na tyle mocna, aby wytrzymać duże przeciążenia podczas postoju jachtu na kotwicy, oraz podczas wyrywania kotwicy z dna. Powinna umożliwiać łatwe wprowadzenie i ułożenie się kotwicy podczas wciągania na rolkę kotwiczną podczas opuszczania kotwicowiska. Zgranie tych wszystkich elementów daje gwarancję prawidłowo działającej rolki do prowadzenia kotwicy z łańcuchem kotwicy lub liną kotwiczną.

ROLKA KOTWICY NIERDZEWNA.

Ze względu na wiele czynników takich jak wytrzymałość, jakość powierzchni po obróbce polerowania, odporność na rdzę, łatwość utrzymania w czystości, do produkcji prowadnic kotwicy i rolek kotwicznych używana jest stal nierdzewna. Jest bardzo mocnym materiałem posiadającym wiele zalet i często wykorzystywany w przemyśle stoczniowym i marynistycznym ze względu na duża odporność na czynnika atmosferyczne, odporność na działa słonej morskiej wody i wielu żrących substancji. W tradycyjnym używaniu prawie niezniszczalna. Rolki do kotwic mogą być spawane z grubych blach nierdzewnych, wyginane i profilowane w procesie krawędziowania i tłoczenia. Stal nierdzewna jest dość plastyczna i łatwo daje się formować. Do większych łodzi i dużych jachtów prowadnice kotwic i łańcuchów kotwicznych, łoża i rolki do kotwicy odlewane są z jednego kawałka stal. Poddane procesowi polerowania stanowią oprócz walorów użytkowych bardzo estetyczne okucie jachtu zdobiące dziób łodzi.

PROWADNICA KOTWICY UCHYLNA.

Bardziej zaawansowanie rolki i prowadnice do opuszczania kotwicy posiadają uchylny przegub. Pozwala to na łatwiejsze opuszczanie kotwicy oraz łatwe ułożenie kotwicy podczas wciągania na rolkę. Kotwica w wahliwej prowadnicy najpierw zostaje wprowadzona w rolki a następnie pochylona na rolce kotwicznej. Takie rozwiązanie zmniejsza siłę potrzebną do ułożenia kotwicy w rolce ale co ważne nie doprowadza do wyrywania rolki przez wciągarkę.

ROLKA PROWADZĄCA KOTWICY DO ŁODZI WĘDKARSKIEJ.

W łodziach przeznaczonych do wędkowania używane są proste rolki do opuszczania kotwic. Ich zadaniem jest ochrona odbojnicy przed przetarciem linką kotwicy podczas opuszczania. Roli takie zaopatrzone są w stoper do blokowania liny lub knagę szczękową. Bardzo popularne kotwice wędkarskie powlekane tworzywem, polietylenem, winylem lub gumą wymagają nieco innych rolek do opuszczania. Rolka do takich kotwic jest rolką dedykowaną do danego modelu kotwicy. Powodem jest konstrukcja trzonka kotwicy. Firma TRAC produkująca wciągarki do kotwic wędkarskich opracowała kilka rozwiązań takich rolek i sprzedaję te rozwiązania w połączeniu z windami Trac Fisherman 25, TRAC Pontoon 35, TRAC Angler 30 i TRAC Deckboat 40 do kotwic River i grzybek.

Zaufane Opinie IdoSell
4.91 / 5.00 101 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-05-29
Super , polecam wszystkim miła i fachową obsługą z podwózką włącznie :)
2024-05-29
Wszystko zgodnie z zamówieniem. Towary zgodne z opisem. Polecam !
pixel