Darmowa dostawa od 100,00 zł

Usuwanie pęcherzy z powierzchni laminatu PS.

2020-12-15
Usuwanie pęcherzy z powierzchni laminatu PS.

Podczas produkcji łodzi z laminatu Poliestrowo-szklanego dochodzi do wielu błędów. Jednym z wielu które można szybko dostrzec na gładkim laminacie to pęcherz powietrza pozostawiony pomiędzy warstwą żelkotu a właściwą warstwą laminatu. Pęcherz z powietrzem powstaje w skutek zaniedbań ze strony osób wykonujących laminat. A dokładnie brak właściwego odpowietrzenia pierwszej warstwy laminatu przylegającego do warstwy żelkotu. Do odpowietrzania i usuwania powietrza z laminatu służą rolki zbudowane z luźno skręconych podkładek, lub ostatnio bardzo modne rolki z aluminium. Są one specjalnie wytoczone lub wykonane z profilów o nacięciach wzdłużnych, tak aby ułatwiać odpowietrzenie laminatu. Pęcherze powietrza nie muszą być widoczne na nowym laminacie. Wszystko zależy od wielkości pęcherza i grubości powłoki żelkotu. Niektóre mogą zostać odkryte po kilku latach od zwodowania łodzi.

Naprawa pęcherzy jest i trudna i łatwa; wszystko zależy kiedy odkryjemy pęcherz i jak grubą warstwę żelkotu mamy do laminatu. O ile pęcherz jest nie duży i zostanie on w miarę szybko zlokalizowany, mamy szansę na usunięcie uszkodzonego laminat bez widocznych różnic w kolorach.

Należy rozpocząć naprawę od wydłutowania lub wyszlifowania za pomocą ściernicy trzpieniowej, frezu palcowego miejsca uszkodzenia. Następnie nakładamy żelkot lub Szpachlówkę żelkotową z lekkim naddatkiem. Jeżeli uszkodzenia laminatu są głębokie możemy żelkot nakładać na dwa i więcej razy. Wszystkie Żywice poliestrowe i żelkoty podczas żelowanie podlegają niewielkiemu skurczowi, dlatego proponujemy zarówno żelkot jak i Szpachlówki żelkotowe nakładać z małym naddatkiem. Jeżeli ubytek jest spory a naprawę przeprowadzamy za pomocą żelkotu może on ściekać. Dobrze jest w takiej sytuacji zakleić miejsce naprawy taśmą malarską. I tu ważna uwaga dla osób bardzo niecierpliwych. Nie wolno do żelkotu i szpachlówek żelkotowych aplikować więcej utwardzacza niż zaleca producent, ma to duży wpływ na ostateczny kolor wyprawki. Dodanie więcej utwardzacza spowoduje duże zmiany w kolorze i całą prace trzeba będzie powtarzać. O ile naprawę wykonujemy żelkotem a nie topkotem – różnica polega na dodatku w postaci parafiny, która w temperaturze powyżej 18-19 stopni wychodzi na powierzchnię topkotu i tworzy warstwę chroniącą żelkot przed dostępem powietrza. Efekt jest taki ,że po zżelowaniu powierzchnia topkotu nie jest lepka ( a wręcz śliska ) tak jak przy żelkocie, który jest lepki i klejący. Warstwę klejącej powierzchni żelkotu łatwo usunąć zmywając powierzchnię acetonem. Po całkowitym zżelowaniu wyprawki możemy przejść do dalszej części naprawy powierzchni laminatu. W celu zebrania naddatku żelkotu, szpachlówki żelkotowej należy zaopatrzyć się w papier ścierny na wodę o gradacji od 400 po 800 do 1200 lub 1500. Do prawidłowego przeprowadzenie naprawy potrzebny będzie Klocek szlifierski lakierniczy korkowy lub Klocek lakierniczy piankowy, pozwoli perfekcyjnie zebrać nadmiar żelkotu nie doprowadzając do przeszlifowania i tworzenia zagłębień. Szlifowanie zaczynamy od najniższej gradacji i patrząc na postępy przechodzimy sukcesywnie do wyższych gradacji papieru. Może się zdarzyć, że jedno nałożenie szpachlówki nie wystarczy i cały proces trzeba powtórzyć. Zakładając, że proces szpachlowania i szlifowania przebiegł pomyślnie, powierzchnia jest na tyle przygotowana, że można przejść do następnego etapu jakim jest polerowanie.

Do przeprowadzenia procesu polerowania będziemy potrzebowali Gąbki polerskiej lub Futra do polerowania. Jeżeli miejsce naprawy jest trudno dostępne można próbować Kulą polerską. Cały asortyment narzędzi polerskich znajdziecie w naszym sklepie Szopeneria.pl, Oraz dobrej Pasty polerskiej. My, proponujemy pasty znane i dobrze sprawdzone w pracach szkutniczych. Są to pasty polerskie opracowane do polerowania żelkotów przez znaną w świecie żeglarskim firmę Sea-Line. Sea-Line proponuje kilka rozwiązań do polerowania laminatu. Jednym z szybszych sposobów jest użycie pasty polerskiej S1 PREMIUM „One Step” . Cały proces polerowania wykonany jest w jednym kroku. Pasta polerska jest tak opracowana aby podczas procesu polerowania materiał tnący redukował swoją ostrość. W pierwszym etapie polerowania jest ostry i mocno tnący powierzchnię, po czym wytraca nieco ostrość i przechodzi w miałki materiał do wyciągania bardzo wysokiego połysku.

W celu osiągnięcia całkowitego zadowolenia proponuję polerować większą powierzchnię a nie tylko miejsce naprawy. Osiągniemy w taki sposób równą błyszczącą powierzchnię na całym naprawianym elemencie. Nie zaszkodzi w tej sytuacji zabezpieczyć całości przed osadzaniem brudu i zanieczyszczeń nakładając warstwę preparatu S4 Protect WAXlub S5 Quick WAX Shine & Protect Spray. Oba środki zabezpieczają powierzchnię i są godne polecenia.

Zaufane Opinie IdoSell
4.88 / 5.00 639 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-11-05
szybko i sprawnie, tak trzymać. Pozdrawiam
2024-10-30
Cały proces od wyboru poprzez zakup aż do dostawy przebiegał bardzo dobrze
pixel