Każdy żeglarz i motorowodniak nie raz musiał podjęć decyzję o przewierceniu kadłuba łodzi w celu odprowadzenia lub doprowadzenia nazwijmy to " Płynów" (wody zęzowej, wody szarej, ścieków, poboru wody do chłodzenia silnika, poboru wody do mycia i kąpieli, itd.) Jest to zawsze trudna decyzja, bo każda dziura w poszyciu jachtu to potencjalne miejsce kłopotów a wszystko co znajduje się poniżej linii wodnej to źródło przecieku. Nic bardziej mylnego! Stosując pewne zasady i kupując dobrej jakości przejścia burtowe nic nie grozi nam i naszej łodzi. Ogólnie można podzielić przejścia burtowe ze względu na rodzaj materiału z jakiego są wykonane. Najczęściej spotykamy się z przejściami burtowymi wykonanymi z PVC, stali nierdzewnej i rzadziej z mosiądzu. Jeżeli mam być szczery to poniżej linii wodnej nie powinno się stosować żadnych przejść wykonanych z tworzyw PVC. Plastik, bo tak ogólnie możemy nazwać ten rodzaj tworzywa. Szybko się starzeje, a co za tym idzie staje się kruchy, łamliwy i podatny na uszkodzenia. Proces postarzania dodatkowo wzmaga bardzo duża ilość promieniowania UV. Nie ma problemu, jeżeli wykorzystamy takie przejścia powyżej linii wody, nawet jeżeli coś się uszkodzi to mamy łatwiejszy dostęp.
Czytaj więcej